web analytics
header

Snel Afvallen Zonder sporten: Tips Voeding en Leefstijl

Voor veel mensen is het een behoorlijke uitdaging om vast te kunnen houden aan conventioneel dieet – bijvoorbeeld bestaande uit licht verteerbaar eten – en trainingsschema.

 

Dit zorgt ervoor dat veel mensen, die te kampen hebben met overgewicht, die extra kilo’s vanaf een zeker ogenblik maar voor lief gaan nemen. Uiteraard kan je dat doen, maar de vraag is of je jezelf daar wel echt goed bij voelt.

 

9 tips die snel afvallen zonder sporten bewerkstelligen

 

Gelukkig bestaan er in de praktijk ook allerhande bewezen tips die ervoor kunnen zorgen dat je met gemak minder calorieën gaat eten. Deze tips staan erom bekend bijzonder efficiënt te zijn en realiseren niet één, maar wel twee verschillende voordelen.

 

In eerste instantie kunnen ze effectief helpen bij het verminderen van het huidige lichaamsgewicht, maar daarnaast kunnen ze verhinderen dat er in de toekomst sprake zal zijn van een gewichtstoename.

 

Wij hebben op deze pagina in ieder geval enkele interessante tips op een rijtje gezet die snel afvallen zonder sporten mogelijk maken.

 

1.) Eet voldoende eiwitrijke voeding

 

Het eten van eiwitrijke voeding staat er om bekend een zeer krachtig effect te hebben op de eetlust die je ervaart. Voeding met eiwitten staat er dan ook in de praktijk om bekend het gevoel dat je vol zit aanzienlijk te kunnen vergroten.

 

Bovendien zorgen eiwitten ervoor dat je minder snel honger krijgt dan voorheen. Dit alles is voornamelijk het gevolg van het feit dat eiwit erom bekend staat verschillende hormonen te beïnvloeden die een belangrijke rol spelen in het onderdrukken van het hongergevoel.

 

Een wetenschappelijke studie die is uitgevoerd op dit vlak, heeft in ieder geval inzichtelijk gemaakt dat een verhoogde inname van eiwit (met 15 tot 30 procent) ertoe geleid heeft dat er – onder de deelnemers – tot wel 441 calorieën minder werden gegeten per dag.

 

Het gevolg was een gewichtsverlies van zo’n 5 kilogram over een periode van drie maanden. Dit zonder dat er verdere restricties werden opgelegd.

 

2.) Kauw grondig en vooral ook traag

 

We staan er vaak niet bij stil, maar grondig kauwen is ongelofelijk belangrijk! Je hersenen moeten namelijk de tijd krijgen om te verwerken op welk moment je precies voldoende hebt gegeten. Goed kauwen zorgt er sowieso voor dat je langzamer gaat eten.

 

Dit leidt tot een verminderde voedselinname. Hoe snel je jouw maaltijden naar binnen werkt, kan bovendien een impact hebben op het lichaamsgewicht. Een recente studie heeft bijvoorbeeld aangetoond dat mensen die erg snel eten, meer kans hebben om aan te komen dan zij die de tijd nemen om hun maaltijd te consumeren.

Met andere woorden, streef je naar afvallen zonder sporten en wil je toch lekker kunnen eten? Dan is rustig de tijd nemen om grondig te kauwen één van de eerste tips om rekening mee te houden!

 

3.) Maak gebruik van kleinere borden voor ongezonde voeding

 

Het standaard bord waarvan we eten, is tegenwoordig een behoorlijk stuk groter dan enkele jaren geleden het geval was. Deze trend kan alsmede in zekere mate bijgedragen hebben aan de toename van het gewicht bij menig aantal personen.

 

Mede omwille van deze reden wordt er door tal van diëtisten aangeraden om voor ongezonde maaltijden gebruik te maken van kleinere borden. Een groot bord kan er immers voor zorgen dat de hoeveelheid voedingswaren die erop zijn terug te vinden zijn, kleiner ogen dan dat ze in werkelijkheid zijn.

 

Dit kan er dus toe leiden dat je onbewust meer gaat eten en dat is precies hetgeen je wilt voorkomen. Maar dat is nog niet alles. Lees verder om erachter te komen welke tips jou nog meer kunnen helpen gaandeweg het proces omtrent afvallen zonder sporten.

 

4.) Zet ongezonde voeding niet in het zicht

 

Heel wat mensen plaatsen zaken zoals snacks en andere ongezonde voeding in het zicht op het aanrecht. Dat is geen goed idee. Verschillende studies hebben namelijk aangetoond dat het in het zicht plaatsen van ongezonde voeding ertoe leidt dat je er meer van gaat eten, wat uiteindelijk in een bepaalde gewichtstoename resulteert.

 

Mensen die hun voedingswaren met veel calorieën op een zichtbare plaats in de woning neerleggen, zouden volgens verschillende onderzoeken een grotere kans op overgewicht hebben. Wil je toch voor wat extra kleur en leven zorgen in bijvoorbeeld je keuken?

 

Dan kan het een goed idee zijn om de fruitmand een prominente plaats te geven! Kortom, wie wil afvallen zonder sporten doet er dus in de praktijk goed aan om die lekker uitziende snacks ergens uit het zicht op te bergen.

 

5.) Probeer vezelrijke voeding te eten

 

Misschien wel één van de meest gehoorde tips voor mensen die snel willen afvallen zonder te sporten, is dat ze er goed aan doen om vezelrijke voeding te eten. Het eten van dergelijke voedingswaren kan er immers voor zorgen dat het verzadigde gevoel kan worden versneld.

 

Dit leidt er in veel gevallen toe dat je minder gaat eten, maar dan wel zonder dat je geconfronteerd wordt met een vervelend hongergevoel. Enkele aanraders van vezelrijke voedingswaren om in je voedingsschema op te nemen, zijn onder meer bonen, havergranen, spruitjes, asperges, sinaasappels en lijnzaad.

 

Er bestaan overigens ook afslanksupplementen die erom bekend staat bijzonder rijk te zijn aan gezonde vezels. Het gaat daarbij om supplementen met galactomannan. Dit type supplement kan afvallen zonder sporten mogelijk maken.

 

6.) Snel afvallen zonder sporten dankzij veel water drinken

 

Het is in het verleden al bijzonder vaak aangehaald, maar ook het regelmatig en vooral voldoende drinken van water kan structureel bijdragen aan gewicht verliezen. Helemaal wanneer het water vlak voor de maaltijd gedronken wordt.

 

Een onderzoek heeft bijvoorbeeld aangetoond dat een halve liter water drinken zo’n half uur voor het eten ervoor kan zorgen dat je niet alleen minder honger hebt, maar daarnaast de opname van calorieën tijdelijk reduceert.

 

Deelnemers aan het desbetreffende onderzoek, die telkens een half uur voor het eten water dronken, verloren gemiddeld in 12 weken tijd meer dan 44 procent aan lichaamsgewicht. Dit in vergelijking met de deelnemers aan het onderzoek die dat niet deden.

 

Ben jij verder iemand die gaandeweg de dag heel wat frisdranken drinkt? In dat geval kan het (gedeeltelijk) vervangen van deze frisdranken door water resulteren in een afname van jouw lichaamsgewicht.

 

7.) Serveer jezelf kleinere porties

 

Niet alleen de borden waarvan we eten zijn door de jaren heen groter geworden, dat geldt alsmede voor de porties die we onszelf voorschotelen. Dit laatste is het gevolg van het feit dat ook de porties die we krijgen in restaurants aanzienlijk groter uitvallen in vergelijking met enkele jaren geleden.

 

Grotere porties zorgen ervoor dat mensen worden aangespoord om meer te eten. Uiteraard hoeft dan niet te worden benadrukt dat ook dit een niet onbelangrijke impact kan hebben op de toename van het lichaamsgewicht.

 

8.) Eet zonder elektronische afleiding(en)

 

Afvallen zonder sporten betekent eveneens dat je aandacht moet besteden aan hetgeen je aan het eten bent. Dit houdt in dat het eigenlijk nooit interessant is om te eten terwijl je bijvoorbeeld tv kijkt of je berichten op Facebook checkt.

 

Mensen die zich niet focussen op hetgeen ze aan het eten zijn, maar worden getriggerd door elektronische verleidingen, eten volgens verschillende onderzoeken tot zo’n 10 procent meer in vergelijking met anderen.

 

Niet alleen wordt er meer gegeten, daarnaast worden er meer calorieën genuttigd. Volgens recente onderzoeken zouden mensen die worden afgeleid tijdens het eten tot maar liefst 25 procent meer calorieën binnenkrijgen.

 

9.) Zorg voor een goede nachtrust en probeer stress te vermijden

 

Afvallen zonder sporten en een gezonde leefstijl gaan logischerwijs hand in hand. Dit betekent onder meer dat je er goed aan doet om te zorgen voor een evenwichtige nachtrust. Bovendien is het aan te raden om negatieve impulsen – die bijvoorbeeld voortvloeien uit stress – te vermijden.

 

Het zogenaamde cortisol hormoon staat erom bekend aanzienlijk te worden geprikkeld wanneer er sprake is van stress. Als deze hormonen fluctueren, dan kan er worden vastgesteld dat dit zal leiden tot een verhoogd gevoel van honger en bovendien een verhoogde drang naar ongezonde voeding.

Tot slot kan een chronisch slaaptekort, gecombineerd met veel stress, op de lange termijn aandoeningen zoals bijvoorbeeld diabetes en obesitas in de hand werken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *