hit counter
header

Wat is het eiwit- of proteïnedieet?

Het eiwit- of proteïnedieet is een dieet dat al meer dan 30 jaar op de markt is. Het werd ongeveer 20 jaar geleden ontwikkeld in de Verenigde Staten.

Het eiwitdieet gaat uit van het principe dat het menselijke lichaam drie energiebronnen heeft: suikers (koolhydraten), vetten (lipiden) en eiwitten. De koolhydraten en vetten zijn de brandstoffen van het lichaam, de eiwitten de bouwstoffen.

Door de inname van speciale maaltijden of maaltijdvervangers zorg je ervoor dat je lichaam vrijwel geen koolhydraten meer binnenkrijgt. Je lichaam heeft die koolhydraten nodig voor zijn energie.

Maar als er geen koolhydraten meer zijn moet het lichaam de vetreserves aanspreken voor zijn energie. Deze staat van het lichaam noemen we ‘ketose’. Op die manier zul je snel vermageren.

In een klassiek dieet draait alles om de vermindering van het aantal koolhydraten, in tegenstelling tot in het proteïnedieet. In het proteïnedieet wordt er een evenwicht gecreëerd met een dieet waarin weinig vetten en koolhydraten aan te pas komen. Er zijn verschillende dieetprogramma’s die allemaal werken volgens het principe van het proteïnedieet.

Eigenlijk komt het erop neer dat je een bepaalde tijd bijna alleen maar eiwitten consumeert en (zo goed als) geen suikers en vetten.

Voordelen

Geen hongergevoel
Je valt snel en veel af, al na twee dagen begint je lichaam vetten te verbranden.
Je vetmassa verdwijnt, maar de spiermassa niet

Nadelen

Je moet het dieet onder begeleiding volgen.
Er blijven veel vragen over de gezondheidsrisico’s op lange termijn
De inname van veel proteïnen kan een invloed hebben op je gemoedstoestand
Je krijgt bepaalde voedingsstoffen te weinig binnen (calcium, enz.)

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.