hit counter
header

Je mist niets als je op dieet bent

Misschien wil je wel op dieet, maar heb je schrik dat je je favoriete voedsel niet langer mag eten. Wel, dan is er goed nieuws, want je hoeft je lievelingsmaaltijden helemaal niet te laten staan. Of je nu van kaas houdt, van spaghetti of Chinees, je mag het allemaal eten, zolang het maar met mate gebeurt.

Soms kun je bepaalde ingrediënten wel vervangen zonder dat je uiteindelijke recept verandert. Kippenborst zonder vel of magere room, om maar enkele voorbeelden te noemen. Aan je gerechten kun je smaak toevoegen door te experimenteren met kruiden, specerijen, dieetbouillon, sapjes en magere sausjes.

Vetten

Ook is het belangrijk om te weten dat bepaalde vetten beter voor ons zijn dan andere. Vet volledig uit je dieet schrappen is onmogelijk. We moeten er gewoon minder van eten en voor gezondere varianten kiezen. Denk aan olijfolie, koolzaadolie, avocado’s, walnoten, vlaszaad en zalm in plaats van boter, frietjes, steak en mayonaise.

Eetgewoonten veranderen

De boodschap hiervan is: denk niet dat je iets ontnomen wordt als je op dieet bent. Je zult je niet hongerig voelen. Als je gewoon bent erg grote porties te eten, zul je je waarschijnlijk wel een beetje hongerig voelen. Maar dieetvoeding eten en eenvoudige koolhydraten vervangen door minder geraffineerde volkorenproducten en voldoende fruit en groenten zou moeten voorkomen dat je je hongerig voelt.

Maar als je je hongerig voelt, zoals iedereen wel eens voorheeft, zal niemand je verbieden tussen de maaltijden in een snack te nemen. In plaats van naar de koekjestrommel te grijpen, kun je beter kiezen voor snacks met meer voedingswaarde. Een portie amandelnootjes, een appel of een peer, een potje dieetyoghurt of een kom volkoren cornflakes, het kan allemaal.

Je eetgewoonten veranderen zou je kracht moeten geven en je inspireren. Door creatieve en gezonde manieren te vinden om je voedsel te bereiden zul je niet langer in je keuken moeten staan dan daarvoor. Een magere kipfilet, varkenslapje of vis bakken, een magere saus bereiden en volkorenrijst in de magnetron opwarmen zal je bijvoorbeeld niet meer dan een halfuur tijd kosten.

Minder vet consumeren zal je gezonder maken en doen afvallen, zolang je de porties niet groter maakt of suikerrijk voedsel eet om te compenseren. Probeer ook iets vaker lichaamsbeweging te doen, ook al is het maar door dagelijks met de hond te gaan wandelen. Sommige mensen denken dat van lichaamsbeweging meer honger krijgen, maar dat is niet het geval.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.