web analytics
header

Mythe: maaltijden overslaan helpt je om gewicht te verliezen

Deze stelling klopt helemaal niet. Als je voldoende energie wilt hebben, moet je minstens drie hoofdmaaltijden per dag nuttigen. Daarbij kan je dan nog een aantal tussendoortjes eten, best twee per dag.

Maar veel mensen hebben de neiging de hele dag door te eten. Snoepen tijdens het werk, ’s avonds voor de tv nog iets te knabbelen erbij, enz. ’s Avonds eten is erg nefast voor de spijsvertering. Je maag-darmstelsel heeft namelijk 10 à 12 uur rust nodig om zijn werk te voltooien. Niet alleen moet het eten verteerd worden, maar je lichaam moet ook gezuiverd worden. ’s Avonds zal het lichaam ook moeilijker voedsel verteren.

Als je ’s avonds nog eet, heb je bovendien ’s morgens minder honger. Veel mensen zijn dan geneigd hun ontbijt over te slaan en denken bovendien dat ze zo goed bezig zijn. Dat klopt niet, want het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Zonder ontbijt zul je in de voormiddag al weinig energie hebben en de neiging te hebben om te snoepen of (vaak ongezonde) tussendoortjes te nemen.

Het is dus belangrijk dat je geen maaltijd overslaat en vooral dat je je ’s avonds niet meer gaat volsteken. Probeer het eens, en je zult zien dat je energiepeil letterlijk de hoogte inschiet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *