web analytics
header

Bmi Berekenen Kind: Heeft Mijn Kind een Gezond gewicht?

Misschien heb je er al eens van gehoord, het Body Mass Index, ofwel bmi. Je bmi bepaalt in grote lijnen de gezondheid van je gewicht in combinatie met je lengte.

Hier is een speciale formule voor ontwikkeld. Je gewicht in kilo’s wordt gedeeld door je lengte in het kwadraat. Deze informatie geldt echter alleen voor volwassenen boven de 21 jaar.

Als je het bmi van je kind wil berekenen, gelden er weer andere regels. In dit artikel vind je alles over het bmi berekenen van kinderen, zo kom je erachter of jouw kind een gezond gewicht heeft.

Lees verder voor meer informatie.

Toch is er ook voor kinderen een goede methode om te bepalen of hij of zij overgewicht heeft, alleen bij kinderen liggen de grenswaarden anders dan bij volwassenen. Kinderen tot en met 21 jaar zitten namelijk in de groeifase en dan verandert de hoeveelheid vetweefsel.

Daarnaast maakt het ook verschil of het om een jongen of een meisje gaat. Gemiddeld gezien ligt het bmi van meisjes wat hoger dan van jongens. Vergeet vooral ook niet om rekening te houden met de pubertijd. Er kan een groeispurt plaatsvinden, waardoor het bmi geen duidelijk beeld geeft van de gezondheid van een kinderlichaam.

Hoe bereken je het BMI van een kind

Zoals net al in omschreven, dien je er rekening mee te houden dat de hoeveelheid vetweefsel van een kind sterk veranderd in hun jeugd. Een bmi calculator is er niet voor bestemd om het vetpercentage te berekenen.

Andere hulpmiddelen, zoals bijvoorbeeld huidplooimeters, kunnen je hier een beter beeld van geven. Een bmi meter geeft slechts globaal de verhouding tussen lengte en gewicht weer. Aangezien kinderen in de groei zijn, is het lastiger om deze verhouding accuraat te bepalen.

Toch is het voor kinderen erg belangrijk om eens in de zoveel tijd hun bmi te berekenen. Tegenwoordig zijn er steeds meer kinderen met overgewicht of obesitas en de hoogte van het bmi kan hiervoor een goede controle zijn, wanneer je twijfelt aan de gezondheid van het lichaam van je kind.

Bij volwassenen zijn er meer uitzonderingen op de regel dan bij kinderen, ondanks de groeifase waar zij zich in bevinden. Wanneer een lichaam nog niet volledig is ontwikkeld, heeft het minder afwijkingen van het gemiddelde, omdat het nog geen gevolgen heeft ervaren van bijvoorbeeld langdurig teveel eten of het doen van extreme sporten. Dit zorgt ervoor dat uit het bmi van een kind ook meer de hoogte van het vetpercentage is af te leiden. Dit maakt een bmi meting ideaal om toe te passen bij kinderen, mits je rekening houdt met de afwijkende grenswaarden.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Overgewicht

Overgewicht is een steeds vaker voorkomend probleem bij kinderen. Recent onderzoek geeft aan dat 15 procent van alle kinderen overgewicht heeft, waarvan 2,1 procent kinderobesitas. Dit zijn keiharde cijfers waar we allemaal vanaf willen.

Het zijn vooral meisjes die last hebben van obesitas. Maar liefst 2,6 procent van alle meisjes heeft obesitas, tegenover 1,6 procent van de jongens. Overgewicht kan talloze oorzaken hebben, maar over het algemeen is er één oorzaak die als eerst gecontroleerd moet worden.

Heel simpel gezegd; wanneer een kind teveel energie in zich opneemt, door middel van voeding, en relatief te weinig energie verbruikt, zal een kind eerder overgewicht hebben. Zo werkt dit uiteraard ook voor volwassenen. Kinderen hebben de neiging om meer te snoepen en ze kunnen dit goed verbergen. Sinds de komst van (spel)computers, zitten er steeds meer kinderen binnen in plaats van dat ze buiten gaan spelen. Hierdoor bewegen ze een stuk minder dan vroeger.

Daarnaast laat de financiële situatie van gezinnen het niet altijd toe om kinderen te laten sporten. De huidige crisis en werkloosheid spelen hier een grote rol in. Dit kan ook een reden zijn waarom er minder gezond gegeten wordt; gezonde voeding is in de regel nu eenmaal wat duurder. Toch is het belangrijk om te zorgen voor de juiste voeding voor je kinderen. Dit hebben ze nodig, vanwege hun groeifase.

Ook kun je je kinderen op een goedkope manier toch veel laten bewegen. Je kunt bijvoorbeeld regels op hun gedrag aanpassen; als je bijvoorbeeld vindt dat ze teveel tijd besteden aan televisie kijken, kun je dit beperken tot een paar uurtjes en alleen in de weekenden.

Ondergewicht

Overgewicht is natuurlijk het ene uiterste, maar ondergewicht bij kinderen mag ook zeker niet onderschat worden. Kinderen kunnen hier last van krijgen en dit uit zich in vermoeidheid of een verlaagde weerstand. Je kind kan makkelijker ondergewicht krijgen wanneer het te weinig eet; dit is meestal het geval bij kieskeurige eters.

Ook kan het liggen aan de groeispurt. Ze groeien dan te snel in de lengte, zodat het gewicht te weinig tijd krijgt om mee te groeien. Houd er wel rekening mee dat ieder kind een andere bouw heeft. Sommige kinderen zijn van zichzelf tenger en dit trekt vaak bij zodra ze ouder worden.

Wanneer een kind weinig klachten heeft van een te laag gewicht, dus wanneer het nog steeds genoeg energie heeft, kan het over het algemeen niet veel kwaad. Ernstig ondergewicht kan daarentegen wel grote gevolgen met zich meebrengen. Denk hierbij aan botontkalking, waardoor botten kwetsbaarder zijn en sneller kunnen breken, en de schildklier die minder goed werkt. Bij meisjes wordt het ook gevaarlijk wanneer de menstruatie uitblijft. Te allen tijde is het belangrijk dat je kinderen voldoende voedingsstoffen binnenkrijgen, mits het gezonde voedingsstoffen zijn.

Ondanks dat je kind ondergewicht heeft, is het zaak ze niet teveel te laten snoepen. Dit vermindert de eetlust, waardoor ze de belangrijke maaltijden minder honger hebben. Let er ook op dat ze regelmaat houden in hun eetpatroon, maar varieer wel genoeg. Als ze toch graag tussendoortjes willen, is dit prima, maar zorg er dan wel voor dat deze verantwoord zijn zoals bijvoorbeeld een stuk fruit of een portie nootjes.

Kijk naar de opties en mogelijkheden

Het is echter niet verstandig om je kind teveel te dwingen. Ze zijn van nature meer opstandig, dus het kan juist averechts werken. Een leuke manier om kinderen gezond te laten eten, is om kleurrijke maaltijden te serveren. Gebruik dus meerdere kleuren groentes, dit zorgt ervoor dat kinderen het eten sneller opeten en bovendien is zo’n gekleurde maaltijd gezond door de vele voedingstoffen.

Je kunt kinderen ook meer laten bewegen op een speelse manier. Gamen hoeft niet perse slecht te zijn, vandaag de dag zijn er genoeg games op de markt waarbij een beweeg en sport element aan toegevoegd is. Maar je kunt ze ook een kijkje laten nemen bij een teamsport of andere sportactiviteit. En wat dacht je van ouderwets buitenspelen?

Of trek er in het weekend op uit, ga naar het bos of naar het strand. Zo blijven zowel jij als je kinderen in beweging en besteed je ook nog een quality time met elkaar!

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *