web analytics
header

Is een BMI calculator een betrouwbare maatstaf?

BMI is een afkorting van Body Mass Index. Het is een formule die een berekening maakt tussen de verhouding van gewicht en lengte.

Je BMI vertelt je of jij een gezond gewicht hebt. Echter heeft dit niets te maken met de hoogte van jouw vetpercentage; het zegt namelijk niets over de samenstelling van je lichaam en je lichaamsbouw.

Toch kun je een goede inschatting van jouw gewicht maken. Ben je nieuwsgierig naar jouw lichaamsverhoudingen? Dan is het berekenen van een BMI een goede maatstaf om te checken of jij een gezond gewicht hebt.

Lees verder voor meer informatie over een BMI calculator.

Vetpercentage

Je vetpercentage is de hoeveelheid aan lichaamsvet die in je lichaam wordt opgeslagen, dit in verhouding met je totale gewicht. Dat is inclusief alle spieren, botten, organen, water en bloed. Je kunt je vetpercentage laten meten, bijvoorbeeld bij de sportschool of bij een diëtist.

Je kunt aan de hand van deze gegevens, doelen gaan stellen voor jezelf. Het is dan mogelijk om de periodieke resultaten te meten en in de gaten te houden. Zo focus je jezelf minder op je gewicht en meer op de algehele fitheid van je lichaam. Wanneer je veel sport, stimuleer je de spieropbouw waardoor je geen gewicht verliest, maar wel een strakker en slanker lichaam krijgt. Dat strakker wordende lichaam krijgt dan wel een lager vetpercentage.

Wanneer je met de laatste loodjes bezig bent, is een meting van het vetpercentage een erg handige en motiverende manier. Wanneer je echter nog aan het begin staat van je nieuwe, gezonde levensstijl, is een BMI calculator juist erg handig om te zien in hoeverre je de controle over je lichaam bent verloren.

Op die manier wordt er een helder beeld geschetst van wat je nog te wachten staat. Het is dan belangrijk dat je je in de eerste instantie focust op het aantal kilo’s dat je moet verliezen. Hier is namelijk makkelijker een voorstelling van te maken dan wanneer je werkt met het verlagen van je vetpercentage.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

De formule van de BMI calculator

Dus je wilt jouw BMI berekenen?

Door middel van de volgende formule kun je dit heel eenvoudig doen. BMI formule: Gewicht in kilogram / (Lengte in meter * Lengte in meter).

Voor het omzetten van centimeters in meters, deel je de centimeters door honderd. Gram zet je om in kilogram door het te delen door duizend, heel eenvoudig dus.

Bijvoorbeeld: Jouw lengte in centimeters is 164. Je gewicht in kilogram is 64. Een lengte van 164 centimeter is gelijk aan 1,64 Meter. De formule wordt dan: 64 / (1.64*1.64). Het getal wat hier uitkomt, afgerond op een decimaal, is  jouw BMI.

Overgewicht of ondergewicht

Wanneer je bang bent dat je misschien overgewicht of juist ondergewicht hebt, kun je dit gemakkelijk controleren door een BMI calculator te raadplegen. Deze calculator geeft heel duidelijk aan of de verhoudingen van je lichaam kloppen.

De BMI calculator hanteert relatief brede marges per categorie. Maar wanneer jouw gewicht ver voorbij de risicogrenzen valt, is het wel met zekerheid te stellen dat je drastisch iets moet veranderen aan jouw levensstijl en gewicht.

Je BMI is slechts een indicatie. Een professional op dit gebied, kan jou natuurlijk veel beter en gedetailleerder vertellen hoe het met jouw gezondheid en gewicht gesteld is. Het is wel zo dat een BMI score de doorslag kan geven wanneer je twijfels hebt over jouw gewicht.

Combineer het gebruik van een BMI calculator daarom met het meten van de omtrek van je middel. Op deze manier krijg je een duidelijker en specifieker beeld over jouw gewicht en lichamelijke gezondheid.

Risico’s van een hoge BMI

Wanneer je een hoge BMI heb, volgens de BMI calculator, hoeft dit niet te betekenen dat je meer kans hebt op ziektes. Het is zelfs zo dat mensen met een hoge BMI minder kans lopen op bloedarmoede, osteoporose, chronische bronchitis en longkanker. Uit onderzoek is gebleken dat mensen met een iets te hoge BMI de laagste sterfkans hebben van alle gewichtsgroepen.

Vet kan namelijk goede en ontstekingsremmende eigenschappen bevatten. We spreken hier over vet dat direct onder de huid ligt en niet het vet dat bij de organen te vinden is. Het vet onder de huid bij je heupen, dijen en billen kan goede stoffen produceren, omdat dit stabiel vet is.

Deze vetcellen vangen de schadelijke stoffen op, die tijdens het verteren van voedsel vrijkomen. Dat wil zeggen dat vrouwen die een peervormig lichaam hebben, zeker niet per se ongezond zijn.

Dit betekent overigens natuurlijk niet dat het beter is om overgewicht te hebben. Het zorgt alleen niet altijd voor een direct risico voor je gezondheid. Een gezond leven is gebaseerd op een bepaalde levensstijl.

Je kunt gezond eten en voldoende bewegen en dan toch een maatje meer hebben. Hang daarom niet te veel waarde aan de uitslag van de BMI calculator. Het kan best dat een hogere BMI bij jouw lichaam en bouw past.

Risico’s van een lage BMI

Wanneer je BMI lager is dan 18,5, dan heb je volgens de BMI calculator ondergewicht en zou het verstandig zijn om wat kilo’s aan te komen. Wanneer je zo’n lage BMI hebt, heb je hoogstwaarschijnlijk ook een (te) laag vetpercentage. Jouw lichaam kan daar niet voldoende energie uithalen.

Je lichaam begint vervolgens met het afbreken van de spieren, om toch aan de benodigde energie te komen en daar word je erg zwak van. Ook loop je het risico dat je darmfunctie verslechtert. Helaas gaat aankomen, in de meeste gevallen, niet makkelijker dan afvallen. Toch zijn er wel een aantal kleine trucjes die je toe kunt passen in je dagelijks leven. Ga niet ineens beginnen met ongezond eten en stop niet met sporten.

Blijf gezond eten, maar eet wel voldoende, zodat je de juiste voedingsstoffen binnenkrijgt. Simpele dingen zoals een boterham dubbel beleggen, kunnen op langer termijn juist het verschil maken. Blijf sporten! Het zou goed kunnen dat je jouw sportschema aan moet passen, want het is de bedoeling dat je spieren gaat opbouwen met behulp van krachttraining. Daarnaast kan krachttraining jouw eetlust meer opwekken

Maak je niet te snel zorgen

Van stress is nog nooit iemand beter geworden. Heb je net met een BMI calculator berekend wat jouw BMIi is? Hang daar dan niet te snel conclusies aan vast. Wanneer jij niet lekker in je vel zit, dan kun je professionele hulp inschakelen van een diëtist of sportschool. Het maakt dan niet uit of het om overgewicht of ondergewicht gaat.

Er is altijd iets aan je lichaam te veranderen, alleen kost het in de ene situatie meer tijd en moeite dan in de andere situatie. Onderschat ondergewicht ook zeker niet. Dit brengt net als overgewicht ook risico’s met zich mee. Je BMI mag best wat afwijken, want daarom zijn er ook marges in verwerkt.

Zolang jij lekker in je vel zit, laat je dan niet te veel afschrikken door een BMI uitslag. Het is slechts een indicatie en geen diagnose.

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *