web analytics
header

Heb jij een gezond gewicht? Bereken het met een BMI meter

Iedereen heeft er wel eens van gehoord: de BMI meter. BMI staat voor Body Mass Index en is een middel waarmee je kunt meten, door middel van een formule, of de verhoudingen van je lengte en gewicht kloppen.

Iedereen valt binnen een bepaalde categorie. Je gewicht wordt gedeeld door je lengte in het kwadraat. Het is dus een instrument dat meet of je een gezond gewicht hebt. Benieuwd of jouw gewicht gezond is? Lees verder voor meer uitleg over een BMI meter.

Allereertst: zie hier een goede bmi meter

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Ondergewicht, gezond gewicht of overgewicht

Wat is een gezond gewicht en wanneer valt een bepaald gewicht in de ‘gevarenzone’? Als je uitkomt op een BMI lager dan 18,5 zou dat betekenen dat je ondergewicht hebt. Heb je een BMI tussen de 18,5 en 24,9? Dat betekent dat je een gezond gewicht hebt voor je lengte. Wanneer je een BMI tussen de 25 en 29,9 hebt, wil dat zeggen dat je licht overgewicht hebt. In dat geval zul je op je voeding moeten gaan letten en kun je besluiten om meer te gaan sporten.

Iemand valt in de categorie obesitas wanneer de BMI tussen de 30 en 39,9 ligt. Is je BMI boven de 40, dan is sprake van morbide obesitas. In geval van morbide obesitas, ofwel ziekelijk overgewicht, is het verstandig om direct een specialist te contacteren. Een specialist kan je helpen om weer op een gezond gewicht te komen.

Het is echter niet slim om je volledig te focussen op je BMI, want er spelen ook een hoop andere factoren mee die bepalen of je een gezonde lichaamsbouw hebt of niet.

Het nadeel van een BMI meter

Een BMI meter is een handige manier om te controleren of je goed bezig bent qua gewicht, maar toch zitten hier wel wat haken en ogen aan. Het is namelijk voor een BMI meter niet mogelijk om rekening te houden met jouw specifieke situatie.

Ieder mens is anders. Het ene individu heeft bijvoorbeeld de genetische aanleg om meer vocht vast te houden of heeft een hoge hoeveelheid spiermassa. Dit zijn voorbeelden waar niet op gerekend wordt tijdens het meten van je BMI.

Daarnaast betekent een gezonde BMI niet perse dat je ook daadwerkelijk gezond bent. Vet weegt bijvoorbeeld minder dan spieren. Zo kan het zijn wanneer je een gespierd lichaam of een, atletische bouw hebt, je toch in de categorie overgewicht valt, terwijl je wel gezond en slank bent.

Middelomtrek

Om de BMI meter zo betrouwbaar mogelijk zijn werk te laten doen, is het verstandig om daarnaast ook je lichaam op te meten. Dit, in combinatie met je BMI, zou een goed inzicht moeten geven over de gezondheid van jouw huidige gewicht. Je kunt heel simpel met behulp van een meetlint, je middel opmeten. Kies hiervoor het smalste gedeelte van je middel. Vaak is dat punt tussen je ribben en je bekken.

Voor mannen ligt een gezonde middelomtrek tussen de 79 en 94 centimeter. Voor vrouwen is dit tussen de 69 en 80 centimeter. Mannen moeten op gaan letten wanneer ze een middelomtrek hebben tussen de 94 en 102 centimeter en voor vrouwen geldt hetzelfde bij een middelomtrek tussen de 80 en 88 centimeter.

Toch is hier nog geen verhoogd risico; deze komt bij mannen pas vanaf een middelomtrek van 102 centimeter of meer en bij vrouwen vanaf 88 centimeter of meer. Is dit laatste het geval? Dan is het zeker verstandig om nogmaals een BMI meting uit te voeren en kritisch naar je eetpatroon te gaan kijken.

Over het algemeen verschillen de resultaten van een BMI meter en het meten van je middelomtrek niet. Meestal komt het op hetzelfde neer, maar wanneer dit niet het geval is, kun je het beste het resultaat van je middelomtrek aanhouden. Buikvet brengt namelijk meer risico met zich mee.

BMI voor kinderen

Tegenwoordig hebben steeds meer kinderen overgewicht. Ze worden flink verwend en zijn erg vatbaar voor media en reclame, waardoor ze sneller en vaker ongezond eten binnenkrijgen. Kinderen bewegen ook steeds minder, wat een negatief effect heeft op een gezond gewicht. Ouders zijn meestal slecht of onvolledig geïnformeerd op het gebied van gezonde voeding.

Er zijn ook maar weinig ouders die weerstand kunnen bieden, wanneer hun kind vraagt of ze iets te snacken mogen. Waar ligt de grens? Kinderen hebben zelf weinig controle over hun gewicht en de hoeveelheid beweging die ze krijgen. Het is daarom belangrijk dat de ouders hier een rol in spelen.

Misschien vraag je je af of jouw kind een gezond gewicht heeft. Gelukkig is er ook voor hen een BMI meter ontwikkeld. De BMI meter voor kinderen hanteert andere regels. Per leeftijd verschilt ook de categorie. Dit is gedaan omdat kinderen in een groeifase zitten tot hun 21ste levensjaar. De hoeveelheid vetweefsel verandert regelmatig en je hebt uiteraard ook te maken met de groeispurt van een kind. Wanneer deze groeispurt plaatsvindt, is verschillend per kind.

De BMI meter voor kinderen maakt onderscheid tussen meisjes en jongens. Meisjes hebben namelijk over het algemeen een iets hogere BMI dan jongens. Daarnaast krijgen meisjes eerder een volwassen lichaam dan jongens, hoewel jongens wel in een korte tijd een enorme groeispurt kunnen krijgen.

De BMI meter voor kinderen kan dus afwijken ten opzichte van de BMI meter voor volwassenen, maar het blijft alsnog een goede maatstaf om de gezondheid van het gewicht van kinderen te meten.

Een BMI meter als hulpmiddel

Een BMI meter is een handige richtlijn als het gaat om de combinatie van lengte en gewicht. Als je van plan bent af te vallen, kun je van te voren altijd eerst kijken wat je huidige BMI is. Aan de hand daarvan kun je zien wat voor jouw lengte een gezond gewicht is en waar de grenzen liggen. Zo kun je, wanneer je overgewicht hebt, voor jezelf gemakkelijk een realistische en gezonde BMI berekenen en daarmee vervolgens een streefgewicht vaststellen.

Als je bijvoorbeeld 1,65 meter bent en een gewicht hebt van 80 kilogram, is met behulp van de formule vast te stellen dat je 13 kilo af moet vallen om een gezond gewicht te bereiken. Je hebt dan een helder vooruitzicht waar je een duidelijke planning op kunt afstemmen, en zo weet je hoeveel tijd er nodig is om je doel te bereiken. Op die manier begin je niet klakkeloos en impulsief met diëten en voorkom je dat je jouw lichaam te veel gaat belasten.

Zodra je eenmaal je streefgewicht bereikt hebt, is het slechts nog zaak dit gewicht te behouden.

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *