web analytics
header

Hoe Kun Je Je BMI uitrekenen? |Body Mass Index|

Weet jij wat je Body Mass Index oftewel BMI is?

Het is erg gemakkelijk uitrekenen – neem je gewicht in kilogram en deel het door je lengte in meters in het kwadraat.

Voorbeeld: Ik weeg 100 kilo. Lengte: 1.80. Dan is mijn BMI: 100/(1.80)2 = 30.1

Als het getal tussen de 20 en 25 ligt, gefeliciteerd. Bij meer dan 25 heb je overgewicht.

Lijd jij ook aan overgewicht?

BMI uitrekenen

De Body Mass Index is ontwikkeld door de Belgische statisticus Adolphe Quetelet in 1832. Hij heeft onderzoek gedaan naar de menselijke fysieke karakteristieken.

Het was beter bekend als de Quetelet Index totdat de Amerikaanse wetenschapper Ancel Keys te term Body Mass Index gebruikte in 1972. Sindsdien wordt BMI gelinkt aan obesitas en andere gezondheidsproblemen.

BMI is tegenwoordig de standaardmeting om te onderzoeken of een persoon een gezond gewicht heeft of niet.

Een hoge BMI betekent dat je meer gewicht hebt voor je lengte dan de meeste mensen, of dan dat je zou moeten hebben. Een lage BMI betekent dat je niet genoeg hebt. Hier vindt je extra informatie over BMI berekenen.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Vetmassa of spiermassa

De algemene aanname is dat bij een hoge BMI, het extra gewicht vet is, maar dit is niet altijd het geval. Arnold Schwarzenegger, heeft bij de piek van zijn carrière een erg hoge BMI gehad en iedereen kon zien dat er geen grammetje vet aan zijn lijf zat. Zijn extra gewicht kwam door spiermassa en niet door vet. Dit is bij veel professionele sporters ook het geval.

Dit is dus een minpuntje van de BMI. Het kan namelijk niet vet onderscheiden van spiermassa. Mensen met veel spieren kunnen dus met BMI onnodig worden afgestempeld als ongezond. Dit klopt uiteraard niet.

Echter, je moet wel bedenken dat dit alleen geldt voor een kleine fractie van de samenleving. De meeste van jullie die dit artikel lezen zullen dan ook geen professionele sporters zijn. In dat geval moet je extra bezorgd zijn over een hoge BMI.

In het algemeen is het zo dat de meeste mensen met een hoge BMI, een hoge score hebben om hun vetgehalte.

Oudere mensen…

BMI kan problematisch worden bij oudere mensen, om eigenlijk dezelfde redenen. We verliezen namelijk als we ouder worden spiermassa. Als we dus dezelfde BMI aanhouden of zelfs naar beneden gaan, is relatief gezien de proportie vet toegenomen in vergelijking met de spiermassa. Ze zijn dus slechter af zelfs als de BMI naar beneden is gegaan. BMI hoeft dus niet altijd correct te zijn.

Alternatief…

Een andere mogelijkheid is om je middel te meten. Mensen met een middel groter dan 94 centimeter voor mannen en 80 centimeter voor vrouwen zijn een risicogeval. Zij hebben een verhoogde kans op chronische ziekten.

Ook heeft onderzoek uitgewezen dat een middel bij mannen van meer dan 102 centimeter en bij vrouwen meer dan 88 centimeter een zeer groot risico op chronische ziekten met zich meebrengt. Het blijkt het buikgebied en de middel een goede indicator is voor overgewicht.

Niet al het vet is ongezond…

Wel moeten we beseffen dat niet al het vet ongezond is. In het algemeen is het zo dat vet dat onder je huid zit niet slecht voor je is en er is zelfs bewijs dat het juist goed is voor de mens. Het vet dat gevaarlijk is zit diep in het lichaam verstopt. Niet naast en onder de huid.

Ongezond vet…

Te veel vet rond de middel is vaak een indicator voor ongezond vet. Het kan namelijk niet komen door zware botten of door spiermassa. Overmatig vet rond de middel is dus niet gezond.

Metingsproblemen…

Een probleem bij de meting door middel van een meetlint is vaak dat er geen eenduidige uitkomst bestaat. Het wisselt met de ademhaling, met je houding en hoe strak je de meetlint aantrekt.

Wat daarom wordt geadviseerd is extra conservatief te zijn en uitgaan van de mist positieve meting die je kunt doen. Ook is het belangrijk om goed rechtop te staan en je buikspieren te ontspannen. Dan vervolgens doe je de meetlint zo om dat je de maximale omtrek bereikt.

Een andere meting die je kan doen is de middel-heup ratio. Dit reflecteert het ongezonde vet versus het minder ongezonde vet. Hoewel ook hier ondervind je dezelfde problemen met metingen.

Waarom wil je de BMI uitrekenen?

Belangrijk is dat je rekening houdt met waarom je de BMI wilde meten. Wat wil je bereiken met de meting? Wil je dat het je informatie geeft over een probleem waarvan je weet dat het al bestaat? Wil je de effectiviteit meten van het afvallen?

Ga na wat de reden is dat bezorgd bent over je BMI. Meestal levert dit je alleen een bevestiging van wat je al weet.

Wij kunnen je helpen je BMI in een rap tempo te verbeteren. In het Eboek Vet Verbrand Geheimen gaan we uitgebreid in op wat je wel en niet allemaal mag eten. Je zult zien dat met ons dieet ook jij een strakker lichaam kan krijgen. Daarbij hoef je jezelf niet uit te hongeren. Wij leren je alles over gezonde voeding en afvallen.

Voor meer informatie, lees het Eboek Vet Verbrand Geheimen.

Klik hier voor het Eboek

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *