web analytics
header

5 Redenen om het Cambridge Dieet Nooit te Volgen

Vraag een willekeurig persoon op de straat naar de 5 beste universiteiten van de wereld. Harvard, Stanford, Yale, Oxford en Cambridge zijn een aantal instanties die iedereen op zal noemen.

De laatste in deze opsomming is ook de naam van een bedenkelijk dieet uit 1970, bedacht door voedingswetenschappers van de universiteit van Cambridge.

Het crashdieet adviseert mensen aan om enkel soepen en shakes te eten, om op die manier de ‘wintervetjes‘ te verbranden.

In dit artikel neem ik je mee naar de opkomst van het Cambridge dieet en laat ik je zien dat afvallen door een caloriegebrek niet het antwoord is voor jouw winterlaag. Met name de ervaringen van mensen vallen tegen en zijn niet om over naar huis te schrijven.

De tijdsetting van het Cambridge dieet

In 1970 kwamen wetenschappers van de universiteit van Cambridge met het gelijknamige dieet. Ruim 40 jaar geleden! In die tijd werd er anders over diëten gedacht.

De wetenschappers wilden vooral veel resultaat boeken in een korte periode. In de Amerikaanse consumptiemaatschappij was er geen ruimte voor gezond leven en gezond eten. Alles moest snel, vet en lekker.

Het is een methode die ik natuurlijk aanhang – mits het verantwoord kan. Helaas kan dat gewoon niet. Je kunt niet verantwoord 10 kilo afvallen binnen 1 week.

Het is simpelweg niet mogelijk. Dat weten we nu, dat wisten we toen; het gaat om de mindset.

Kan jij het accepteren?

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Het Cambridge dieet in een notendopje

Voor een aantal professoren met een functie op een van de beste universiteiten van de wereld had ik een uitdagender dieet verwacht.

Ik had een foefje verwacht. Iets geks, iets onverwachts. We praten echter over 1970; dit was toen vooruitstrevend.

In het kort komt het erop neer dat je in het Cambridge dieet gedurende een periode (tot je jouw streefgewicht bereikt of in overleg met je diëtiste) wordt gedwongen tot het eten van bijna niks.

De reguliere maaltijden vervang jij door:

  • lichte soepjes
  • dure shakes
  • ‘gezonde’ repen

Elke portie bevat ongeveer 150 calorieën en je mag 3 porties per dag hebben. De snelle rekensom leert ons dat je dus minder dan 500 calorieën per dag inneemt. Veel te weinig!

De maaltijdvervangers zijn eiwitrijk en bevatten veel vezels. Pluspuntjes. Ze zijn daarnaast koolhydraatarm. Nog een pluspuntje.

Nu stop ik met het uitdelen van complimentjes. Voor je het weet, denken jullie dat ik positief ben over deze afvalmethode. Ik geef jou nu 5 redenen waarom jij het Cambridge dieet niet moet volgen.

1. De voeding is saai! Het biedt geen variatie!

In het begin van het Cambridge dieet mag je enkel kiezen de voeding die voorgeschreven wordt door de ‘deskundigen’. Natuurlijk is dit saai.

In de eerste weken heb je zo ontzettend veel honger, maar je mag niet naar het eten van je partner grijpen.

Elke dag mag je maar 3 ‘maaltijden’ eten. Niet meer. Dit is echter niet het grootste probleem.

2. De honger is het grote probleem van het Cambridge dieet

Het dieet van deze prestigieuze universiteit is een crashdieet pur sang. Elke dag 500 calorieën eten, heeft een gigantische impact op je lichaam.

Het krijgt een opdonder en gaat de vetreserves aanspreken. Ideaal. Het zorgt er echter ook voor dat het hongergevoel constant blijft. Honger wordt niet gestild met vetreserves.

3. Zeg vaarwel tegen je spieren met dit dieet

Het spierweefsel heeft calorieën nodig om sterk te blijven. Het gebrek aan calorieën tijdens deze afvalmethode zie je terug in de afname van je spieren.

Onverstandig! Spieren zorgen er namelijk voor dat je meer vet verbrandt. Het is een simpele regel, die ook voor 1970 bekend was.

4. Je moet het dieet volgen met medische begeleiding

Wanneer jij het Cambridge dieet wilt volgen, dan moet je dat doen met medische begeleiding. Het lijkt mij genoeg reden om het dieet te vermijden.

De bedenkers van het dieet zullen niet ontkennen dat er gevaren verbonden zijn aan deze afvalmethode. Je zult je slap voelen en krijgt ook te weinig voedingsstoffen binnen.

Jouw lichaam zal verlangen naar calcium, na 2 weken soepen, repen en shakes. Door het gebrek aan voeding, zul je snel flauwvallen en ben je extra vatbaar voor griep.

5. Je maakt geen definitieve veranderingen in je eetpatroon

Het probleem met diëten is de tijdelijkheid. Elke keer komt dit punt weer terug. Het blijft echter een van de belangrijkste – wellicht de belangrijkste – reden om niet aan een dieet te beginnen.

Ik snap dat het moeilijk is om permanente veranderingen te maken in je eetgewoonten? Als je gewend bent om elke avond eten af te halen bij een Chinees, Indiër of de Snackbar; dan weet je misschien niet eens hoe je groenten moet bereiden.

Geen probleem! Iedereen kan gezond leren eten. Het enige dat je moet opbrengen is toewijding. Het klinkt moeilijk, maar na een week van gezonde voeding – met veel calorieën en zonder suikers – zul je merken dat je gezonder wordt en je jezelf gezonder voelt.

Maak definitieve veranderingen met Vet Verbrand Geheimen

Vet Verbrand Geheimen is een populair e-boek dat zijn populariteit dankt aan zijn nuchterheid en eerlijkheid.

Afvallen is niet gemakkelijk, waarom zou je er omheen draaien? Gelukkig kan iedereen afvallen met de tips en trucs uit het e-boek.

In essentie predikt het e-boek voor realisme en een focus op onze voorvaderen. Onze voorvaderen aten veel vlees, vis, groenten en fruit. Pure ingrediënten. Het was natuurlijk noodzaak, maar die herhaaldelijk noodzaak zorgde wel voor een vast eetpatroon. Het eetpatroon dat diep in onze DNA zit verweven.

De laatste duizend jaar zijn we echter anders gaan eten. In zeer korte tijd stapten we over op veel vezels en heel veel suikers. Te veel. Ons lichaam heeft zich nog niet kunnen aanpassen.

Nu kunnen we 2 dingen doen:

  1. Hetzelfde blijven eten en hopen dat de volgende generaties (over duizenden jaren) onbezorgd kunnen genieten van koolhydraten.
  2. Ons overgeven en ons eetpatroon meer focussen op het eetpatroon van onze voorvaderen.

Jij weet wel wat ik gedaan heb, maar wat doe jij? Ga jij ook het e-boek lezen.

Klik hier voor meer informatie:

Vond je dit artikel interessant en hulpvol? Verleen ons dan een gunst door dit artikel te liken of te delen met je vrienden.

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *