web analytics
header

Een cholesterolverlagend dieet voor afvallen – Ja of Nee?

Heb je een te hoog cholesterol? Of heb jij wel eens gedacht aan een cholesterolverlagend dieet voor afvallen?

In deze dieetbespreking gaan we het uitgebreid hebben over een cholesterol verlagend dieet. Uit studie is gebleken dat wanneer je je voeding verandert, je het cholesterolgehalte naar beneden kan brengen met maar liefst 20%.

Met voldoende afwisselende voeding kun je het cholesterol al met 10% verlagen. Om de 20% reductie te halen moet je minder verzadigd vet gaan gebruiken. Theoretisch gezien is het dus niet bepaald ingewikkeld is om je cholesterol te verlagen.

Vetten

In praktijk blijkt dat niet iedereen even succesvol zijn/haar cholesterol kan verlagen. Dit komt door onvoldoende kennis over welke eten je wel en niet mag hebben. Vaak is er verwarring over het verschil tussen verzadigde vetten en onverzadigde vetten. Weet jij nog welke van deze twee gezond voor je is?

Verzadigde vetten vs. onverzadigde vetten…

Onthoud het volgende: verzadigde vetten beginnen met de v van vermijden. Onverzadigd met de o van ongevaarlijk. Door dit ezelsbruggetje moet je voortaan de goede en slechte vetten van elkaar onderscheiden.

Het menselijk lichaam heeft veel vetten nodig om optimaal te werken. Het is echter belangrijk dat je let op de hoeveelheden verzadigde en onverzadigde vetten die in producten zitten. Die informatie vind je meestal op het etiket aan de achterkant of ergens anders op de verpakking.

De verzadigde vetten komen vooral voor in dierlijk vetweefsel en in zuivelproducten. Je kunt ook makkelijk kijken naar de samenstelling van het product om te bepalen of het gaat om verzadigde of onverzadigde vetten. Verzadigde vetten zijn doorgaans vast en onverzadigde vetten zijn vloeibaar. Vloeibare vetten zijn een goed alternatief voor verzadigde vetten.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Cholesterolverlagend Dieet

Bij een cholesterolverlagend dieet moet je naast zo min mogelijk calorieën, zo min mogelijk verzadigde vetten eten. Er zijn geen restricties voor onverzadigde vetten. Ja je hoort het goed. Je kan eigenlijk oneindig veel goede vetten binnenkrijgen.

Alternatief voor verzadigde vetten…

De producten met verzadigde vetten kun je gemakkelijk vervangen door te kiezen voor plantaardige oliën en magere zuivel. Ander voeding die passen bij een cholesterolverlagend dieet zijn: peulvruchten, rijst, groenten en fruit.

Meer bewegen…

Het wordt geadviseerd om naast dit dieet meer aan beweging te gaan doen. Door voldoende beweging te krijgen gaat het HDL-cholesterolgehalte in het bloed omhoog. Dit is positief. Er is namelijk goed en slecht cholesterol. Wat is het verschil? HDL (high density) cholesterol is goed, LDL (low-density) cholesterol is ongezond. Experts geloven dat HDL cholesterol helpt om hart- en vaatziekten te verminderen. Het verwijdert namelijk LDL cholesterol.

HDL cholesterol onderhoudt de binnenwanden van de bloedvaten. HDL maakt de bloedvaten schoon en houdt het gezond. Door te veel LDL worden de bloedvaten niet goed beschermd. Hierdoor ontstaat er schade aan de binnenwanden. Dit kan hartaanvallen en beroertes veroorzaken.

Laag HDL-cholesterol niveau

Om een gezonder cholesterolniveau te krijgen kun je het volgende doen. Door een aantal simpele stappen kun je het HDL cholesterol opkrikken en voorkom je gezondheidsproblemen.

Begin met oefeningen. Door iedere dag 30 minuten intensief te bewegen kun je cholesterol snel verbeteren en pomp je HDL je lichaam in.

Stop met roken. Dit is erg belangrijk om je cholesterol te verlagen. Roken vermindert namelijk het goede cholesterol in je lichaam.

Voorkom overgewicht. Door slank te blijven heb je een beter cholesterolgehalte. Hoe meer overgewicht, hoe meer kans op ongezond cholesterol. Dit vergroot de kans op hart- en vaatziekten en allerlei andere gezondheidsproblemen.

Soms adviseren artsen medicijnen te gebruiken om je cholesterol te verbeteren. Echter in veel gevallen kun je met het juiste dieet een heel eind komen. Wel moet je er rekening mee houden dat als je een te hoog cholesterol hebt, dit de oorzaak kan zijn van verschillende factoren. Bijvoorbeeld: hoge bloeddruk, roken, suikerziekte, overgewicht en genetica.

Als je cholesterol problematisch is, moet je direct stappen ondernemen om je gezondheid te verbeteren. Dat betekent goed eten, regelmatig beweging en stoppen met roken. In veel gevallen is lifestyle de oorzaak achter je cholesterol. Dit is relatief gemakkelijk te veranderen en zo voorkom je hart-en vaatziekten en andere gezondheidsproblemen.

Heb je vragen of opmerkingen, laat gerust hieronder een berichtje achter.

Wil je meer weten over een cholesterolverlagend dieet? Lees het Eboek Vet Verbrand Geheimen.

Klik hier voor het Eboek

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *