web analytics
header

Hoe Kan Je Snel Afvallen Op een Gezonde manier? | Probeer het Paleo Dieet

Veel mensen willen snel afvallen. Mensen zijn zich er echter niet van bewust dat het lichaam veel te verduren krijgt tijdens het afvallen. Je lichaam moet eerst gewend raken aan het leven met minder calorieën.

Het is dan ook belangrijk om op een gezonde en toch effectieve manier af te vallen. Er is veel zelfdiscipline nodig wanneer je wilt afvallen. Dus, hoe kan je snel afvallen? Wij hebben het antwoord en helpen je graag op weg, door de principes van het Paleo dieet uit te leggen.

Het Paleo dieet werkt niet alleen erg effectief, maar tijdens het dieet mag je ook nog eens een heleboel lekkere dingen blijven eten. Meer weten over het Paleo dieet? Lees dan verder

Waar komt het Paleo dieet vandaan?

De naam Paleo komt uit de oude steentijd, dat ook wel paleolithicum werd genoemd. In de steentijd waren de mensen verzamelaars en jagers. Deze mensen leefden dus voornamelijk van onbewerkt vlees, vis, planten, vruchten en groente. Alle producten die in deze tijd werden gegeten waren rauwe producten, men had nu eenmaal in die tijd nog maar weinig hulpmiddelen.

Tegenwoordig leeft de mens een tegenovergesteld leven. Ja, we leven nog steeds van vlees, vis, groente en zaden, maar deze zijn vaak bewerkt bij de oogst en bij de bereiding. Het Paleo dieet is dan ook gebaseerd op het teruggaan in de tijd wanneer het aankomt op voeding.

Back to basic dus. In dit dieet worden daarom zoveel mogelijk natuurlijke producten gegeten die niet of nauwelijks zijn bewerkt.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Wat mag je allemaal eten met het Paleo dieet?

Bij het Paleo dieet mag je natuurlijke voedingsmiddelen eten. Zo mag je bijvoorbeeld vlees, vis, eieren, groenten, fruit, natuurlijke oliën, noten en zaden eten. Eet deze voedingsmiddelen zo onbewerkt als mogelijk is.

De bedoeling bij dit dieet is dat koolhydraten en suikers zo min mogelijk voorkomen in het voedingspatroon. Dit zijn de dikmakers die vooral veel gegeten worden in de westerse wereld. Je mag geen rijst, pasta, aardappelen of brood meer eten.

Het lichaam heeft deze koolhydraten en (slechte) suikers ook helemaal niet nodig. In het stenen tijdperk aten de mensen dit tenslotte ook niet.

paleo dieet

paleo dieet

Wat is kenmerkend voor het Paleo dieet?

Het Paleo dieet is te herkennen aan een aantal kenmerken. Je krijgt door dit dieet bijvoorbeeld meer proteïnes (ook wel eiwitten genoemd) en vezels binnen. Maar je eet minder slechte vetten en koolhydraten.

Verder zorgt het Paleo dieet zorgt ervoor dat het lichaam meer vitamines, mineralen en antioxidanten binnenkrijgt. Deze vitamines, mineralen en antioxidanten zitten in de verse producten die je tijdens dit dieet eet.

Proteïnen

Proteïnen of eiwitten zijn te vinden in producten als vis, vlees en zeevruchten. De proteïnen zorgen voor een goede chemische reactie in het lichaam. Uit deze chemische reactie ontstaan vervolgens enzymen, die er op hun beurt weer voor zorgen dat de stofwisseling in het lichaam sneller gaat werken.

De hoeveelheid proteïnes kan met het Paleo dieet worden verhoogd tot 30%.

Slechte koolhydraten en goede koolhydraten

Daarnaast bevat het Paleo dieet, zoals eerder benoemd, minder koolhydraten. We onderscheiden twee verschillende soorten koolhydraten: goede koolhydraten en slechte koolhydraten. De slechte koolhydraten worden verbannen bij het Paleo dieet.

Slechte koolhydraten zitten voornamelijk in producten zoals rijst, pasta, brood en aardappelen. De goede koolhydraten krijgt je met Paleo dieet wel binnen. Verse groenten en verse vruchten bevatten goede koolhydraten. De goede koolhydraten worden langzaam door het lichaam opgenomen en verwerkt. Dit leidt tot een stabiele bloedsuikerwaarde.

Gezonde vetten

Het Paleo dieet zorgt dat het lichaam geen ongezonde trans-vetten binnenkrijgt. Trans-vetten komen niet voor in natuurlijke producten, deze vetten zijn uiterst schadelijk voor het lichaam. Je krijgt bij het volgen van dit dieet wel de gezonde vetten (onverzadigde vetten) binnen.

Deze vetten zijn van natuurlijk oorsprong en zijn goed voor het lichaam. Onverzadigde vetten vindt je in producten zoals vlees, vis, noten en zaden.

Vezels en kalium zijn onmisbaar

Je eet vezelrijk met het Paleo dieet. Vezels zijn heel belangrijk voor de gezondheid. Vezels zorgen namelijk voor schonere darmen die beter functioneren. Een hogere vezelinname zorgt daarnaast voor een verlaging van het cholesterolgehalte. Deze vezels zitten in voedingsmiddelen zoals groenten en fruit.

Het volgen van het Paleo dieet betekent ook dat je meer kalium binnenkrijgt. Kalium is goed voor het menselijk lichaam omdat deze de hart- en nierfuncties stimuleren. Het is daarbij wel van belang dat de kalium inname gebalanceerd is. Wanneer je bijvoorbeeld te veel zout eet, kan dit de hoeveelheid kalium in het lichaam doen dalen, wat weer kan leiden tot bijvoorbeeld een hoge bloeddruk.

Hoe gezond is het Paleo dieet?

Het Paleo dieet is goed voor het menselijk lichaam. Een gebalanceerd en gevarieerd voedingspatroon is wel een vereiste, let hier dus goed op! Je mag bijvoorbeeld niet te veel vlees, vis, noten of fruit eten. Te veel van hetzelfde is niet alleen saai, maar dus ook minder gezond.

Een overschot aan vlees, vis en noten betekent bijvoorbeeld een te hoge inname van vetten en te veel fruit zorgt weer voor een overschot aan suikers. Het is daarom belangrijk om de juiste hoeveelheid vetten, eiwitten, koolhydraten en vezels te nemen.

Daarnaast is het belangrijk om de koolhydraten te mijden. Koolhydraten kun je vervangen met proteïnerijke voeding. Voeding met voldoende proteïne zorgt voor een langer vol en verzadigd gevoel, dat is precies wat je nodig hebt om af te vallen.

Ga regelmatig sporten

Het Paleo dieet is een effectief dieet waarmee je snel resultaat zult boeken. Het is natuurlijk alsnog belangrijk om hiernaast voldoende lichaamsbeweging te krijgen. Door voldoende lichaamsbeweging verbrandt je niet alleen vet en calorieën, maar krijg je ook een fitter en strakker lichaam. Het combineren van conditietraining en krachttraining geeft het snelste resultaat.

Als je sporten niet leuk vindt, ga dan toch op zoek naar een vorm van sport die je wel leuk vindt of spreek af om samen met vrienden te gaan.  Het gaat er uiteindelijk vooral om dat je jezelf een gezondere levensstijl aanleert. Pak dus vaker de fiets in plaats van de auto en neem de trap in plaats van de lift. Het verschil zit hem ook juist in de kleine dingen!

Op zoek naar meer tips of andere alternatieven om snel af te vallen? Kijk verder op onze website voor meer artikelen.

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *