web analytics
header

Goede vetten, Slechte vetten?

Het was uitgebreid in het nieuws onlangs: gezondheidsgoeroe Pascal Naessens die opriep om niet minder, maar net méér vetten te eten. “Er heerst een fout idee over gezonde voeding”, vatte Pascale Naessens samen. “Dat vet slecht is. Terwijl ik net zeg: eet meer vet.” Volgens Pascal gaan mensen anders light producten kiezen, om de smaak te vervangen en daar zit dan vaak weer meer suiker in, wat slechter is dan vet.
Het verschil zit hem vooral in het soort vetten dat je eet. Professor en gezondheidsexpert Patrick Mullie maakt een duidelijk onderscheid: “Er zijn goede en slechte vetten en binnen de slechte zijn er zeer slechte en minder slechte”. Goede en slechte vetten dus, waarbij de goede vetten net wél goed zijn voor je lichaam. Het zorgt voor brandstof voor het lichaam, is goed voor je hart én cholesterolwaarden.

Goede vetten

Onverzadigde vetten komen in twee soorten. Je hebt meervoudige vetten, die kan je terugvinden in:

  • Vette vis, zoals makreel of zalm
  • Sommige plantaardige oliën, zoals zonnebloemolie
  • Producten voor op het brood, zoals margarine

Dan zijn er dan nog de enkelvoudige, onverzadigde vetten. Die vind je terug in natuurlijke producten, zoals:

  • Avocado
  • Noten
  • Olijfolie
  • Koolzaadolie

Je lichaam heeft deze onverzadigde vetten nodig: ze geven je lichaam energie, verlagen de kans op hart- en vaatziekten en passen dus bij een gezonde levensstijl.

Wil je een voorbeeld afslank weekmenu incl. recepten en boodschappenlijstje?

Klik hier en ik stuur ze gratis naar je toe.

Slechte vetten

Slechte of verzadigde vetten vind je vooral in dierlijke producten. Ze verhogen het LDL-cholesterol van het bloed. Om je kans op hart –en vaatziekten te verlagen is het dus belangrijk deze producten zoveel mogelijk te laten staan. Soms zie je meteen dat er veel vet in zit, zoals bij boter. Maar  veel voedingsmiddelen bevatten verzadigd vet zonder dat je het meteen opmerkt, zoals volvette kaas, worst, vlees, volle melkproducten, koekjes, cake en chips.

Maak jij onnodige fouten die het afvallen vertragen?

Doe deze test en ontdek je “Afslank IQ”.

Voedingsadvies

Wil je afvallen en werken aan een gezonde levensstijl? Zorg dan dat de hoeveelheid aan slechte of verzadigde vetten in een maaltijd zo laag mogelijk is. Eet in plaats daarvan net veel onverzadigde vetten, ze verlagen je cholesterol en zorgen voor gewichtsverlies. We geven je enkele concrete voorbeelden waarmee je meteen aan de slag kan:

  • Vervang boter om te bakken door olijfolie.
  • Kies geen roomboter voor op je boterham, maar ga voor margarine.
  • Vervang rood vlees door een vette vis.
  • Neem geen kommetje chips bij de tv, maar ga voor een handje noten.

Het zijn kleine ingrepen, zaken die je waarschijnlijk niet echt zal merken. Maar ze hebben een enorme invloed op zowel je gewicht als je gezondheid. Eet smakelijk!

 

Verbrand Snel Overtollig Buikvet Met Simpel Te Maken Afslank Recepten

Richard Ridder heeft een effectieve afslank methode ontwikkeld die makkelijk vol te houden is en het jojo-effect vermijdt.

Je krijgt de lekkerste afslank recepten, dag- en weekmenu’s en nog veel meer. Ontdek nu zijn beste en lekkerste afslank recepten:

Afslank Receptenbijbel Risicovrij Uitproberen

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *